تدوینگر ویدیو چه وظایفی دارد

تدوینگر فیلم یا ویدیو کیست؟

افرادی که در زمینه ادیت و ویرایش ویدیو و فیلم فعالیت میکنند که در زبان فارسی به آنها تدوینگر، در زبان فرانسوی(مونتورMonteur) و در زبان انگلیسی (ادیتور Film Editor) گفته میشود.

تدوینگر ماهر فردی است که از زیبایی‌ شناسی دیداری به خوبی آگاه باشد. به بیان دیگر، تدوین یعنی تنظیم و تکمیل کار و هر چیزی که از آن برای پردازش فیلم، استفاده می‌شود.

 

تدوینگر ویدیو چه وظایفی دارد

 

هنر تدوین ویدیو

تدوینگر ویدیو با استفاده از قدرت خلاقیت و مهارت هایی که دارد موظف است صحنه های فیلم را مونتاژ و ترکیب نماید. همچنین یک تدوینگر باید بخش های مختلف فیلم را به یکدیگر مرتبط سازد و آن ها را به یکدیگر متصل کند. در نهایت پس از انجام تدوین ویدیو فیلم شکل و معنای خاصی پیدا می کند.

یک تدوینگر ویدیو باید فیلم های خام و صداهای ضبط شده را با تصاویر گرافیکی، جلوه های ویژه و افکت ها ترکیب نماید و در نهایت فیلمی با شکل و مفهوم خاص تولید نماید. یک تدوینگر ویدیو باید با فیلمبردار و کارگردان رابطه نزدیک برقرار کند. نظرات و عقاید تدوینگر در کار فیلمبردار و تهیه کننده باید اعمال شود.

از این رو یک تدوینگر باید با امور تولید آشنایی کامل داشته باشد و از پس اصلاح اشتباهات موجود به خوبی برآید. به طور کلی می توان گفت کار تدوینگر ویدیو در پایان تکه های فیلم آغاز می شود به نحوی که صحنه های فیلمبرداری شده به صورت روزانه در اختیار تدوینگر قرار خواهد گرفت و مطابق با داستان و نظر کارگردان صحنه های فیلمبرداری شده را تغییر می دهد تا شکل نهایی تولید به دست آید.

 

نحوه کار تدوینگر

  1. بررسی و انتخاب مواد ویرایشی: در ابتدا، تدوینگر نیاز دارد تا فایل های ویدیویی و صوتی رو که برای ویرایش در اختیار دارد، بررسی کند و مطابق با نیاز پروژه، آن ها رو انتخاب کند.
  2. ترتیب دادن به مواد ویرایشی: بعد از انتخاب مواد ویرایشی، تدوینگر باید این مواد رو در تایملاین نرم‌ افزار ویرایش به ترتیب مناسب قرار دهد.
  3. برش و تقسیم بندی: در این مرحله، تدوینگر برای بهینه سازی محتوا، ممکنه بخش هایی از ویدیو رو که نیازی به استفاده از آن ها نیست، برش بزند. همچنین، ممکن است ویدیو رو به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کند تا روانی کار و کاربرد افکت ها رو افزایش دهد.
  4. افزودن افکت ها و جلوه های ویژه: در این مرحله، تدوینگر می تواند با افزودن افکت ها، جلوه های ویژه و ترکیب گرافیک ها، ویدیو رو زیباتر و جذاب تر کند. به عنوان مثال میتواند انتقال های صحنه به صحنه، افکت های صدا، افکت های نورپردازی و … رو اضافه کند.
  5. ویرایش صدا: در این مرحله، تدوینگر صداها رو ویرایش می کند، مثلاً با افزودن موسیقی، تنظیم صدا، افزودن صدای پس زمینه و … ویدیو رو بهبود می دهد.
  6. اصلاح رنگ و تنظیمات تصویر: تدوینگر با تنظیمات مختلف رنگ، کنتراست و سایر پارامترهای تصویری، ویدیو رو بهتر و مطابق با نیاز پروژه تنظیم می کند.
  7. اضافه کردن عناصر گرافیکی: در صورت نیاز، تدوینگر با اضافه کردن عناصر گرافیکی مثل عناوین، زیرنویس ها، آیکون ها و شکلک ها، ویدیو رو تزئین می کند و اطلاعات رو بهتر منتقل می دهد.
  8. تنظیمات صوتی: در این مرحله، تدوینگر با تنظیمات صدا و تعادل بین صدای گفت و گو، صدای پس زمینه و موسیقی، کیفیت صوت در ویدیو رو بهتر می کند.
  9. اضافه کردن انتقال ها و ترنزیشن ها: تدوینگر می تواند با اضافه کردن انتقال ها و ترنزیشن ها، جابه جایی صحنه ها رو صمیمانه تر و زیباتر کند.
  10. ویرایش و تنظیمات نهایی: در نهایت، تدوینگر با بررسی به جزئیات کوچکی مثل میزان صدا، سینک صدا و تصویر، کیفیت خروجی و سایر تنظیمات نهایی، و رفع تمام اشکالات، تدوین ویدیو را به اتمام می رساند.

 

تدوینگر ویدیو چه وظایفی دارد

 

تدوینگر ویدیو چه وظایفی دارد

وظیفه تدوینگر فیلم این است که شات های مختلف را برای ایجاد صحنه به یکدیگر متصل کرده، سپس صحنه های فیلم را بهم وصل نماید و به پایان برساند.

تدوینگر مسئول گزینش، زمان‌بندی و ترتیب نماها در فیلم است. او کار خود را با توجه به ویژگی‌های داستان فیلم و گونهٔ فیلم‌نامه و همچنین شیوه‌ی طراحی دیداری فیلم‌ساز، انجام می‌دهد. همچنین تدوینگر باید به امور تولید، مانند کارگردانی، تصویربرداری، و صدابرداری، آشنا باشد تا بتواند اشتباهات یا اصلاحات را در تدوین به‌ خوبی اعمال نماید.

تدوینگران معمولا با کارگردان کار می کنند و رابطه نزدیکی با او دارند، تا دیدگاه او را نسبت به فیلم درک کنند و عقاید او را در فیلم به کار گیرند.

کار تدوینگر معمولا از زمان شروع فیلم برداری آغاز می شود، به طوری که صحنه هایی که روزانه فیلم برداری می شود، در اختیار تدوینگر قرار می گیرد.

تدوینگر ویدیو باید فیلم بریده نشده و خام یک فیلمبرداری را به پروژه ای نهایی منسجم و تمام شده تبدیل کند. یک تدوینگر باید فیلمنامه را مطالعه کرده و برای هدایت توسعه صحنه، مشخص نمودن زوایای دوربین و هماهنگی جلوه های صوتی و بصری از آن استفاده کند. به طور کلی می توان گفت یک تدوینگر ویدیو با موارد زیر به منظور ایجاد فیلم کامل سر و کار دارد:

  • دیالوگ
  • جلوه های صوتی
  • فیلم دوربین فیلمبرداری
  • گرافیک و جلوه های ویژه

وظایف تدوینگر ابعاد دیگری نیز دارد:

تدوینگر باید قوانین و زمان مناسب کنار هم قراردادن صحنه های فیلم را به خوبی تشخیص داده و به جزئیات توجه زیادی داشته باشد. همچنین باید صبور بوده و کارها را در زمان مقرر انجام و به بهترین شکل تحویل دهد.
در این شغل برای بسیاری از کارفرمایان، مهارت های فنی و همچنین تجربه و ویژگی های فردی، از مدارک تحصیلی ارزشمندتر است.

نقش مهم و کلیدی تدوینگر ویدیو در موارد زیر را نمی توان نادیده گرفت:

  • تولید فیلم
  • موزیک ویدیو
  • تبلیغات تجاری
  • نمایش تلویزیونی
  • نقش تدوینگر ویدیو
  • پخش اخبار تلویزیونی

تصاویر گرفته شده توسط دوربین در اختیار ویراستاران فیلم قرار خواهد گرفت و به نحوی ترکیب یا تغییر داده خواهند شد که مخاطب را سرگرم کرده و یا اطلاعات لازم را در اختیار او قرار دهند. پس از آغاز این حرفه باید به خاطر داشته باشید که برای کسب تجربه در یک شغل جدید خارج از مدرک تدوین ویدیو روش های بسیار زیادی وجود دارند.

و در آخر یک تدوینگر ویدیو باید قادر به انجام مراحل تدوین از قبیل اسمبلی، راف کات و فاین کات به خوبی باشد. هر یک از این مراحل اتفاقات خاص را مدیریت می کنند و تدوینگر حرفه ای باید نسبت به آن ها اطلاعات کافی داشته باشد.

دگر وظایف تدوینگر

بسته به تخصص، نوع و اندازه پروژه کاری، وظایف تدوین گر عبارتند از:

  • تهیه نسخه خروجی
  • افزایش کیفیت تصاویر به صورت دیجیتالی
  • ایجاد نسخه خام از بخش های انتخاب شده
  • انتقال نسخه اولیه فیلم ها و ویدئو ها به کامپیوتر
  • فهمیدن نیازهای پروژه از طریق کارگردان یا مشتری
  • گذاشتن همه بخش ها در کنار هم و تهیه نسخه نهایی
  • حفظ داستان اصلی فیلم علیرغم ویرایش های انجام شده
  • جدا کردن و متصل کردن بخش ها با کمک نرم افزارهای ویرایشی
  • بررسی نسخه اولیه و مشخص کردن بخش های مناسب و بخش های حذفی
  • استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای اضافه کردن عناوین، تصاویر گرافیکی، صداها و افکت های تصویری

 

مراحل کار یک تدوینگر کدامند؟

 

مراحل کار یک تدوینگر کدامند؟

مرحله ی اسمبلی (Assembly)

در این مرحله تدوین گر از روی فیلمنامه و یادداشت های گزارش صحنه برای ایجاد نظم بین نماها پلان ها را از پلان اول تا آخر به ترتیب شماره نما و صحنه و سکانس شماره بندی می کند. در این مرحله هیچ حذفی صورت نمی گیرد.
شماره ی هر پلان و سکانس و برداشت آن بر روی کلاکت نوشته می شود و در هنگام فیلم برداری جلوی دوربین شماره ی هر پلان نمایش داده می شود و صدای تقه ی کلاکت هم برای تدوین صدا لازم است.

مرحله ی راف کات

در هنگام فیلم برداری در ابتدا و انتهای یک پلان مقداری بیشتر از آنچه مورد نیاز است فیلم برداری می شود تا به هنگام تدوین مونتور بتواند هر لحظه را که مناسب دید برای بریدن انتخاب کند. این مرحله را در واقع اولین مرحله ی واقعی تدوین می دانند اما هنوز پلان ها پیوند نهایی و منطقی خود را به دست نیاورده است.

مرحله ی فاین کات

در این مرحله مونتور تصمیم نهایی را درباره ی نقطه ی برش یا کات و لحظه ی پیوند آن دو با یکدیگر می گیرد. اینک پلان هایی که به هنگام ساختن فیلم به طور جداگانه و در زمان ها و مکان های مختلفی فیلم برداری شده اند از نظر موضوع جریان وقایع و زمان و مکان دارای تداوم می گردد.

 

البته به این نکته باید توجه داشت که کار تدوین فقط مختص کارهای فیلم سازی تلویزیون و سینما نیست. بلکه تعدادی از تدوینگران در تهیه بسیاری از پروژه های تبلیغاتی و ویدئو کلیپ ها نقش اساسی دارند.

تدوین گر معمولا به صورت پروژه ای مشغول به کار است. البته گاهی با توجه به زمان بندی های استودیوها، مجبور می شود به صورت شیفتی و گاهی در شبها کار کند. او باید منعطف بوده و بتواند برای ساعات طولانی کار کند. محل کار تدوین گر در استودیو، جایی که ساعت های طولانی باید با کامپیوتر کار کند، می باشد.

 

انواع تدوینگر کدامند؟

بجز گروه تدوینگران فیلم و ویدیو، چند تدوینگر دیگر نیز وجود دارد که همان تدوینگر اصلی نیز می توانید وظایف آنها را نیز انجام دهد:

تدوینگر سینمایی

افرادی که به صورت تخصصی در زمینه تدوین فیلم های مستند و سینمایی فعالیت دارند.

تدوینگر غیر سینمایی

بسیاری تدوینگران در زمینه سینما فعالیت ندارند اما در زمینه تدوین فیلم های تبلیغاتی، عروسی و تدوین ویدیو برای شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند.

دستیار تدوین‌گر

کار دستیار تدوین‌گر، ثبت همهٔ بخش‌های فیلم، کمک به پیونددادن همگاه صدا و تصویر، چسباندن تکه‌های فیلم به‌هم و حفظ و نگهداری از دستگاه‌های تدوین است.

تدوین‌گر صدا

کار تدوین‌گر صدا، همگامی صدا با تصویر، افزودن جلوه‌های صوتی مورد نیاز و تنظیم بلندی صدا است. گاهی، خود تدوین‌گر مسئول این کار است. اما در فیلم‌سازی حرفه‌ای، استفاده از تدوین‌گر صدا رایج است. مسئولیت تدوین‌گر صدا را، صداگذاری و میکس نیز می‌ نامند.

اهمیت بیشتر شغل تدوینگر

اکثر جشنواره های سینمایی دنیا، جایزه بهترین تدوین را دارا بوده و در بین کاندیداها بهترین تدوینگر را انتخاب می کنند. این موضوع اهمیت تدوین در فیلم سازی را مشخص می کند.

مهارت و دانش مورد نیاز یک تدوینگر کدامند؟

مهارت و دانش مورد نیاز یک تدوینگر کدامند؟

خلاقیت

اکثر کارهای هنری نیاز زیادی به خلاقیت دارند تا بتوانند محصولی مورد توجه مخاطبان ارائه دهند. در تدوین هم تدوین گر باید نظرات و دیدگاه های مخاطبان را شناخته و برای اثرگذاری بیشتر فیلم با کمک خلاقیت خود از روش های جدیدی بهره بگیرد.

داشتن دید هنری

از لازمه های اصلی کار تدوین، داشتن دید هنری بوده و در فهم درست روند کار و ایده ها و نظرات فیلم ساز به تدوین گر کمک زیادی می کند.

دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات

برای توجه کافی به کوچک ترین موارد در صحنه ها و کنار هم قرار دادن صحیح آنها مطابق با داستان فیلم.

مهارت های ارتباطی عالی

برای ایجاد ارتباط نزدیک با کارگردان، تهیه کننده و… در پروژه.

توانایی انجام کار تیمی

برای همکاری با سایر عوامل فیلم سازی از جمله کارگردان، صدابردار و… با هدف تهیه محصولی ارزشمند و با کیفیت.
تحمل فشار کاری زیاد و توانایی انجام به موقع پروژه ها.

مهارت های کامپیوتری خوب

از آنجا که بسیاری از کارهای تدوین امروزه به کمک نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود، تدوین گر باید بتواند به خوبی از کامپیوتر و این نرم افزارهای استفاده کند.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل تدوینگری؟

برای ورود به شغل تدوین گری علاقه مندان می توانند در رشته سینما گرایش تدوین در دانشگاه های سراسری و همچنین در رشته تدوین در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند. در صورتی که افرادی نخواهند وارد دانشگاه شوند و یا در رشته دیگری تحصیل کرده اند و حال تصمیم دارند وارد شغل تدوین گری شوند، می توانند دوره های تدوین گری در آموزشگاه های آزاد را بگذرانند و تخصص لازم را کسب کنند.

بازار کار و آینده شغلی تدوینگر.

تدوین گر می تواند به صورت قراردادی با شرکت های تولید فیلم، تلویزیون و شرکت های تبلیغاتی کار کند. زمان این قراردادها می تواند از یک روز تا چند ماه باشد. اما در خصوص استخدام تدوین گر می توان گفت تعدادی از تدوین گرها هم در سازمان صدا و سیما استخدام می شوند. برخی نیز به استخدام شرکت های خصوصی فیلم سازی یا تبلیغاتی در می آیند.

برخی نکات مثبت از شغل تدوینگر:

  • مالیات به بسیاری از تدوینگران آزاد در بازار تعلق نمیگیرد.
  • مشتریان فراوانی در شبکه های مجازی برای جذب وجود دارند.
  • تدوینگران غیر سینمایی حوضه فعالیت وسیعتری نسبت به تدوینگران سینمایی دارند.
  • سقف مبلغ برای انجام کارها وجود ندارد و همه چیز با مشتری یا طرفه معامله توافقی است.

برخی نکات منفی از شغل تدوینگر

  • نداشتن امنیت شغلی
  • نیاز به داشتن صبر و تلاش فراوان
  • شکل گیری استودیوهای تدوین فراوان غیر مجاز در کشور و عدم نظارت مسئولین بر آنها که در نهایت منجر به صدمه زدن به افراد حرفه ای در این بخش می شود.

مسیر شغلی تدوینگری چگونه است؟

مسیر شغلی تدوینگر ویدیو تا حد زیادی به بخشی که وارد آن می شود بستگی دارد. تدوینگر ویدیو شرکت های تبلیغاتی به تجربه، کسب دانش و مهارت نیاز دارد. برای تبدیل شدن به تدوینگر ویدیو موفق و حرفه ای به مدرک دانشگاهی یا تحصیل در هنرستان های این رشته نیاز ندارید.

اگر قصد دارید یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کنید به حداقل مدرک لیسانس نیاز خواهید داشت. برای شرکت های تبلیغاتی مهم است که بتوانید کارهای خوب ارائه دهید. برای نمایش تجربه و جمع آوری رزومه برای خود به تعداد کافی کارهای قدیمی خود نیاز خواهید داشت.

نحوه تعامل شما با شرکت ها و نمایندگی آژانس ها اهمیت زیادی دارد از این رو توصیه می شود مهارت های ارتباطی بین قردی خود را به نمایش بگذارید. یادگیری مداوم و بهبود مهارت های تدوینگری ویدیو به پیشرفت شما تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

مسیر شغلی تدوینگر ویدیو در سینما و تلویزیون نیز ممکن است به صورت زیر باشد:

  • دستیار تولید
  • تدوینگر هنرجو
  • دستیار تدوینگر
  • سردبیر ارشد تدوین
  • رسیدن به دستیار تدوینگر برای بسیاری از افراد هدف عالی است.

بزرگترین چالش کار تدوینگر

یکی از بزرگترین چالش های تدوینگر بودن، کار کردن با مشتری های دارای شخصیت های مختلف است. از کار با بعضی از مردم لذت می برید زیرا همکاری خوبی با شما دارند، اما برخی پرخاشگر و خسته کننده هستند. آنها دقیقا همان چیزی را که می خواهند که می گویند، حتی اگر همیشه بهترین کارها را انجام دهید.

این کار تدوینگر است که مودبانه گزینه های دیگری را نشان دهد و جنبه های فنی فرایند ویرایش را توضیح دهد بدون اینکه بیش از حد به سخنان تخصصی و فنی بپردازد که برای مشتری نامفهوم است. در پایان روز، تدوینگر با مشتری صحبت می کند و کار را بررسی می کند، که گاهی اوقات این کار سخت تر از کات کردن فیلم است.

سخن پایانی

آژانس تبلیغاتی دیجیتارگتینگ شما را در حرفه تدوین ویدیو همراهی می کند و اگر نیاز به یک ویدیو با تدوین حرفه دارید ما در کنار شما هستید.

شما می توانید بهترین و با کیفیت ترین ویدیو هایی که تدوین کردیم و به عنوان نمونه کار در کانال آپارات دیجیتارگتینگ قرار داده ایم را مشاهده کنید.

و همچنین اگر شما یک تدوینگر هستید برای همکاری با آزانس دیجیتارگتینگ با ما تماس بگیرید 09915531675 .

 

از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید.

روزگار برشما خوش

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *