نوشتن یک سناریو ویدیویی موثر می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست ویدیو باشد. این پست به شما نشان می دهد که چگونه یک سناریو موثر برای ویدیوهای خود بنویسید.
برخی از ویدیوها مانند ویدیویی از یک گربهٔ بامزه به سناریو نیاز ندارند؛ ولی در بازاریابی ویدیویی، بدون داشتن سناریو راه به جایی نخواهید برد. اگر نوشتن سناریو را نادیده بگیرید، ضبط و تدوین ویدیو بیشتر از آنچه که باید طول میکشد.
سناریو ویدیویی چیست؟ یک فیلمنامه ویدیویی شامل گفتگوها، برنامهها و اقدام برای ویدیوی شما است. این ابزار بسیار مهمی است که به شما و تیمتان سرنخ ها و یادآوری هایی در مورد هدف، جدول زمانی و نتایجی که برای ویدیوی خود می خواهید می دهد.
مرحله اول: تعیین موضوع
اولین کاری که باید بکنید این است که موضوع ویدیو خود را تعیین کنید. اگر در پیدا کردن موضوع مشکل دارید از ویدیوهای یوتیوب در حوزه کاری خودتان کمک بگیرید.
سوالاتی که در این مرحله از خود باید بپرسید:
- مخاطب هدف این ویدئو کیست؟
- هدف ویدئو چیست؟
- چرا این ویدئو را میسازید؟
- محل انتشار ویدئو کجاست؟(اینستاگرام یا کانال یوتیوب یا دیگر پلتفرم ها…)
- مخاطب من بعد از دیدن این ویدئو چه دردی از آن درمان میشود؟
⇓ 3 هدف اصلی ویدیو مارکتینگ ⇓
مرحله دوم: پیدا کردن ایده و سناریو
بعد از اینکه موفق شدید موضوع مورد نظرتان را پیدا کنید باید برای نحوه بیان موضوع، ایده پردازی کنید. یعنی یک ایده جالب مرتبط با موضوع پیدا کنید و سناریو پیادهسازی آن را بنویسید. این قسمت شاید سختترین مرحله باشد!
با یک طرح کلی ساختار یافته شروع کنید. بسیاری از سناریو های ویدئویی از ساختار سه قسمتی پیروی می کنند که شامل:
- یک مقدمه و قلاب برای جذب بینندگان به ویدیوی شما
- مشکل، نقطه درد یا سوالی پیش می آید
- نتیجه گیری و حل مشکل، از جمله فراخوان برای اقدام
مرحله سوم: نوشتن سناریو
بعد از اینکه سناریو کلیپ را طراحی کردید، نوبت به نحوه تبدیل کردن آن به کلیپ میرسد. بهترین کار این است که یک کاغذ بردارید و جزئیات اجرای هر صحنه را خط به خط بنویسید. به این کار نوشتن شاتلیست هم گفته میشود. اگر قرار است ویدیو شما آموزشی باشد، متن صحبتها یا محتویات آموزشی را بنویسید.
- نکات کلیدی که باید گفته بشه رو فهرست کنید.
- ترتیب بندی درستی براشون مشخص کنید.
- با تیم خود شات لیست رو به اشتراک بگذارید.
مرحله چهارم: هرس محتوا
پس از نوشتن 80 درصد فیلمنامه، باید از دیگران بازخورد بگیرید. قبل از اصلاح زبان فیلمنامه، آن را برای شخص ماهر و معتبری بفرستید تا بازبینی شود. سوالات زیر را از او بپرسید تا مطمئن شوید که فیلمنامه همه نکات لازم را در برمیگیرد:
- پیام اصلی این ویدیو چیست؟
- آیا پیام روشن و قابلدرک است؟
- آیا زبان ویدیو ساده و قابلدرک است؟
فیلمنامه را با صدای بلند برای خود بخوانید تا هرگونه تپق یا واژه نامناسب را پیدا کنید. یک بار به صورت تست زمان بگیرید و ببینید زمان ویدیو به آن تایم مطلوبی که مد نظر شما هست تطابق دارد یا نه،چون برای پلتفرم های مختلف ما به سناریو متفاوت نیاز داریم.
برای مثال، اگر در حال نوشتن یک ویدیوی کوتاه برای ریلز اینستاگرام هستید، باید تا حد ممکن کوتاه و سریع مطلب رو بیان کنید و نیاز به سناریو کوتاه دارین. اما اگر در حال تولید یک ویدیوی توضیحی طولانی برای وب سایت خود هستید، نیازی به محدود کردن کلمات نیست و به جملات کامل در سناریو خود نیاز دارید.
نکات نوشتن فیلمنامه ویدیویی
- . یک شروع قدرتمند ایجاد کنید./هدف اصلی شما هنگام نوشتن یک فیلمنامه ویدیویی این است که در ابتدا بینندگان را جذب کنید.
- پاراگراف های کوتاه بنویسید./پاراگراف های کوتاه درک زمان بندی فیلم نامه شما آسان تر می کند.
- تک بعدی سناریو ننویسید./اکثر ویدیوهای بازاریابی فقط در یک پلتفرم پست نمیشوند – تیم شما کلیپها را در رسانههای اجتماعی مختلفی قرار میدهد.به عنوان مثال، اگر یک ویدیوی 5 دقیقه ای ایجاد می کنید، برنامه ریزی کنید که چند کلیپ کوتاه برای استوری یا ریلز اینستاگرام از دل آن میتوانید در بیاورید
2دیدگاه ها
سایه شاهدی
4 آبان 1403سلام لطفا سنازیو تولید محتوا ویدئو برای اینستاگرام هم منتشر کنید من مقالاتتون رو دنبال میکنم
حسین رحیمی
9 آبان 1403بله حتما